Pokud máte webový hosting Wedos a využíváte jejich webového poštovního klienta Roundcube, mohlo se snadno přihodit, že Vám některé zprávy nebyly doručeny a jejich adresáti místo toho skončili bez vašeho vědomí v blacklistu. V naší škole se to přihodilo několika učitelům, takže jsem se začal pídit po důvodech tak vážného selhání.
Mailové schránky z Roundcube v blacklistu
Česká firma Wedos hostuje dle autorů vůbec nejvíce našich webů a sám jsem jim již několikrát dělal reklamu. Proto si snad dnes mohu dovolit být kritičtější, zvláště pokud jde o jejich léta neaktualizovanou službu – webové poštovního klienta RoundCube.
Že drobná závada v nastavení způsobující přesunování schránek do blacklistu rozhodně není žádná prkotina, může snad dostatečně podložit náš příklad: některým učitelům nedocházely zprávy (úkoly) od ředitele, podobně i kolegům mezi sebou, ale závada se týkala i externích schránek. U jedné starší kolegyně, jež řešila nemalé finanční výplaty, způsobila nemožnost komunikace s účetní před vánoční uzávěrkou málem infarkt.
Když jsem tenkrát odhalil, že bariéra v komunikaci je způsobena blacklistem, ztratil jsem po chvíli googlování a hraní si s nastavením u Wedos a klienta trpělivost a celý MX záznam převedl ke Google, kde jsme jako škola měli nárok na bezplatné účty v GSuite. Kroku jsem nikdy nelitoval, byť kolegové zpočátku remcali, a záhadu s blacklistem jsem tehdy nechal plavat.
Nyní jsou to dva roky a nedalo mi to, neboť u Wedosu mám pár stránek, a přestože klienta raději nepoužívám, snad ze zvyku blacklist kontroluji, kdyby náhodou. Měl jsem trochu času a rozhodl se přijít záhadě na kloub. V dokumentaci jsem nic nenašel, ale strejda Google mi zobrazil podobné tickety na podpoře Wedosu, např. zde. Ty však jen potvrzovaly, co mi již bylo známo: 1. problém se netýká pouze nás, 2. podporu Wedos nejlépe charakterizuje slůvko ignorance.
Jak se schránka ocitne v blacklistu?
Zkoušel jsem tedy dál, vyvolával zkratky, hrabal se v nastavení, prohlížel nabídky zprávy, a pak mi to docvaklo: Stačí vybrat zprávu a označit ji jako SPAM, skoro až logické.
Celý problém tedy tkví v tom, že autor nebyl tak úplně UX designér, neuvědomil si, že když dá položku Spam hned po volbu Smazat, tak by se uživatel schránky, u webmailu často lajk, mohl překliknout nebo si prostě podobný název splést. Školácká chyba, ale jen z toho co já vím, způsobila spoustu zlé krve.
Jistě, stačilo by, kdyby Wedos klienta po pěti letech aktualizoval (verze je z r. 2016, poslední vyšla před měsícem, v listopadu 2021) a zbavil se tak i řady dalších zbytečných nedostatků. Ale jak já to vidím, skončí i tato zpráva u vzácného doporučení typu: no tak si to řekněte mezi sebou, ať neklikaj na spam.
Článek jsem psal v dobré víře, že pomůže alespoň těm, kteří mají obdobnou nesnáz a chtějí poznat pravý stav věci – proč že se ty e-mailové schránky na Wedosu samy přesunují do blacklistu.
Napsat komentář