E-mailové schránky v blacklistu (u Wedos)

04. 01.
2022

E-mailové schránky v blacklistu (u Wedos)

Pokud máte webový hosting Wedos a využíváte jejich webového poštovního klienta Roundcube, mohlo se snadno přihodit, že Vám některé zprávy nebyly doručeny a jejich adresáti místo toho skončili bez vašeho vědomí v blacklistu. V naší škole se to přihodilo několika učitelům, takže jsem se začal pídit po důvodech tak vážného selhání.


Mailové schránky z Roundcube v blacklistu

Česká firma Wedos hostuje dle autorů vůbec nejvíce našich webů a sám jsem jim již několikrát dělal reklamu. Proto si snad dnes mohu dovolit být kritičtější, zvláště pokud jde o jejich léta neaktualizovanou službu – webové poštovního klienta RoundCube.

Že drobná závada v nastavení způsobující přesunování schránek do blacklistu rozhodně není žádná prkotina, může snad dostatečně podložit náš příklad: některým učitelům nedocházely zprávy (úkoly) od ředitele, podobně i kolegům mezi sebou, ale závada se týkala i externích schránek. U jedné starší kolegyně, jež řešila nemalé finanční výplaty, způsobila nemožnost komunikace s účetní před vánoční uzávěrkou málem infarkt.

Když jsem tenkrát odhalil, že bariéra v komunikaci je způsobena blacklistem, ztratil jsem po chvíli googlování a hraní si s nastavením u Wedos a klienta trpělivost a celý MX záznam převedl ke Google, kde jsme jako škola měli nárok na bezplatné účty v GSuite. Kroku jsem nikdy nelitoval, byť kolegové zpočátku remcali, a záhadu s blacklistem jsem tehdy nechal plavat.

Nyní jsou to dva roky a nedalo mi to, neboť u Wedosu mám pár stránek, a přestože klienta raději nepoužívám, snad ze zvyku blacklist kontroluji, kdyby náhodou. Měl jsem trochu času a rozhodl se přijít záhadě na kloub. V dokumentaci jsem nic nenašel, ale strejda Google mi zobrazil podobné tickety na podpoře Wedosu, např. zde. Ty však jen potvrzovaly, co mi již bylo známo: 1. problém se netýká pouze nás, 2. podporu Wedos nejlépe charakterizuje slůvko ignorance.

Jak se schránka ocitne v blacklistu?

Zkoušel jsem tedy dál, vyvolával zkratky, hrabal se v nastavení, prohlížel nabídky zprávy, a pak mi to docvaklo: Stačí vybrat zprávu a označit ji jako SPAM, skoro až logické.

Klikneme pravým tl. myši na zprávu, vybereme SPAM a adresát je v blacklistu

Celý problém tedy tkví v tom, že autor nebyl tak úplně UX designér, neuvědomil si, že když dá položku Spam hned po volbu Smazat, tak by se uživatel schránky, u webmailu často lajk, mohl překliknout nebo si prostě podobný název splést. Školácká chyba, ale jen z toho co já vím, způsobila spoustu zlé krve.

Odebrání z blacklistu Wedos

Z blacklistu schránku odebereme v nastavení e-mailu -> nastavení blacklistu/whitelistu

Jistě, stačilo by, kdyby Wedos klienta po pěti letech aktualizoval (verze je z r. 2016, poslední vyšla před měsícem, v listopadu 2021) a zbavil se tak i řady dalších zbytečných nedostatků. Ale jak já to vidím, skončí i tato zpráva u vzácného doporučení typu: no tak si to řekněte mezi sebou, ať neklikaj na spam.

Článek jsem psal v dobré víře, že pomůže alespoň těm, kteří mají obdobnou nesnáz a chtějí poznat pravý stav věci – proč že se ty e-mailové schránky na Wedosu samy přesunují do blacklistu.

Pomohl jsem Vám? Sdílejte článek na facebooku Facebook nebo mi můžete koupit kávu Káva
Můžete také začít odebírat newsletterNewsletter nebo RSS feedRSS Feed, aby Vám nic nového neuniklo.
zveřejněno: 4. ledna 2022
|
poslední změna: 30. prosince 2021
kategorie: Nezařazené

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Dnes nejčtenější